Najważniejsze informacje:
- MPK Wrocław podpisało umowę na zakup 21 elektrycznych autobusów.
- Umowa dotyczy 12 autobusów solo i 9 przegubowych.
- Mercedesy-Benz eCitaro dostarczy spółka Daimler Buses Polska.
- Pierwsze autobusy przyjadą do Wrocławia za 18 miesięcy.
- Kontrakt wart jest 87,2 mln zł.
- W ciągu sześciu lat MPK na modernizację swojej floty wydało 1,7 mld zł.
- Jesteśmy konsekwentni w zmienianiu oblicza MPK. Nowe autobusy regularnie pojawiają się na wrocławskich ulicach od siedmiu lat. Zaledwie miesiąc temu podpisywaliśmy umowę na zakup siedmiu elektrycznych, zeroemisyjnych pojazdów, dziś kupujemy kolejnych 21 - mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk. - Poza tym prowadzimy mnóstwo zadań inwestycyjnych związanych z komunikacją, sporo z nich zaczyna się właśnie teraz, w wakacje.
Nowe „elektryki” kursować będą na linii 106 łączącej dworzec kolejowy Wrocław Główny z lotniskiem oraz 129, która prowadzi z Poświętnego, przez Gądów do portu lotniczego. Tam będą mogły się doładować szybkimi pantografowymi ładowarkami.
Kolejny krok do zero i niskoemisyjności właśnie się dokonuje. Pierwszym było wdrożenie do naszej floty 13 elektrycznych Mercedesów, kolejnym podpisanie umowy na zakup siedmiu elektrycznych Solarisow, a teraz pozyskujemy 21 Mercedesów. To też kolejny projekt, na który zdobyliśmy dofinansowanie z zewnątrz - ponad 78 milionów z Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.Witold Woźny, prezes MPK Wrocław
Prezes MPK dodaje, że wszystkie nowe pojazdy będą wyposażone w defibrylatory. Natomiast prezes Daimler Buses Polska Mirosława Rudzka wymienia inne elementy związane z bezpieczeństwem.
- Autobusy wyposażymy w system, który monitoruje sytuację 250 metrów przed pojazdem. Jeśli wykryje coś nietypowego, np. nagle wjeżdżającego rowerzystę, wbiegające na jezdnię dziecko, ostrzeże kierowcę, a jeśli ten nie zareaguje, sam zacznie hamować - opowiada prezes Mirosław Rudzka. - Inny system ostrzega o osobach znajdujących się w pobliżu pojazdu, w martwym polu.
Ten zakup, to kolejny krok miasta Wrocław w wymianę i modernizację taboru.
- Od początku 2019 do początku 2025 r. na nowe autobusy i tramwaje oraz unowocześnienie pojazdów jeżdżących po ulicach miasta MPK wydało ponad 1,7 mld zł.
- Do floty zakupiono 46 Moderusów Gamma, których dostawy zakończyły się w czerwcu 2024 r., dołącza 40 tramwajów Pesa 146N.
- Wcześniej – w październiku 2019 r. – zakończyła się dostawa 40 Moderusów Beta.
- Miasto kupiło 13 elektrycznych Mercedesów eCitaro.
- W 2020 r. na ulice Wrocławia wyjechał ostatni z zamówionych 110 Mercedesów Citaro II (diesle).
- Modernizację przeszło 17 tramwajów Skoda 16T i 25 Protramów WrAS 205.
- W grudniu 2024 r. przewoźnik podpisał natomiast umowę na dzierżawę 100 autobusów Mercedes-Benz. W ramach kontraktu MPK Wrocław pozyska 55 sztuk 18-metrowych Conecto, 38 sztuk 12-metrowych Citaro oraz 7 sztuk 10-metrowych Citaro K. Realizacja dostaw potrwa do 2026 roku.
- Trwa także proces pozyskiwania kolejnych 100 takich pojazdów.
- Umowa na dostawę elektrycznych Solarisów Urbino 12 została podpisana 3 czerwca br. – pojedziemy nimi w połowie przyszłego roku.
- W trakcie realizacji jest modernizacja sześciu tramwajów typu Skoda 19T, a MPK ustala szczegóły dotyczące unowocześnienia kolejnych 25.